Monday

Kenapa ea Arak n Babi diharamkan? (siri 1)

Satu soalan yang berat dipandang oleh ulama, coz menurut sstgh ulama, soalan macam ni x patut di keluarkan apatah lagi jika si penanya seorang muslim, macam2 tuduhan akan dikenakan kepadanya, malah ada yang mengatakan dia kafir. Tapi bagi org yang nak tau sebab dan hikmahnyer, aty dieorang tak akan berdiam diri n terima bulat2. Terutama mereka yang muda-mudi dan dapt pelajaran dari institusi pengajian tinggi jiwa dieorang akan memberontak kalau apa yang dikatakan tak dapat disertakan hujjah2 dan bukti yg cukup.

Jadi kat sini saya nak serta kan sedikit perbualan antara dua orang yg membincangkan persoalan td dalm YM..

Dia : Agama Islam larang tuk minum arak, apa sebabnyer???

Lelaki : first ak nak terangkn kat kau yg arak 2 ader manfaat dia. seperti dalam nas Al-Quran yg bermaksud; " Pada keduanya ada dosa besar dan ada manfaat bagi manusia, akan tetapi dosanya lebih besar dari manfaatnya" Al-Baqarah ayat 129.
So, firman Allah di sini ada sebut arak dan judi itu ada manfaatnya,tapi mudharatnya lebih2 besar berbanding manfaat die. Sebb tulah diharamkan. Aku nak tanya kau.. apa nikmat palin beso dalm badan kita?? kalau xde kita xkn idup bahagia??

Dia : Mata......

Lelaki : Salah! sebb kkdg org buta lebih celik dr orag yg x buta,n org buta pown ader gak yg masih dpt raye kemewahan n kesenangn kat dunia ni. masih boleh makan...minuuumm..n boleh buat ap yg si celik buat..cuma memandang je yg die tak boleh buat..

Dia : erm...kaki??x powwn tangan....

Lelaki : Mungkin gak...orang yg kudung tgn n kaki dia rasa derita..tapi itu tak akan menyebabkan menderita seumur hidup...

Dia : Yekeer...buktinya??

Lelaki : Mungkin boleh klu ak ckp yg dieorang ni masih bersyukur dalam hati mereka..coz Allah tak jadikan dieorang ni kudung kedua-dua belah tgn sekali gus..atau kaki sekaligus.. atau mungkin pd fikiran dieorangkudung tgn lebih baik dr buta mata atau bisu yg x dapat menghayati ciptaan Allah dan merasai indahnya bercakap n berbual-bual..

Dia : Kalau suma salah..jadi kau jawapan dia apa?? mata salah...bisu n buta pown kau dah jawab dulu...adoyaaii...

Lelaki : Otak n akal fikiran...mcm aku terangkn td...buta pown masih dpt buat perkata yg sama dgn si celik..kalau die kudung kaki ke..tgn ke...dia masih boleh pergi jalan dgn guna kenderaan.
Lagi2 zaman sekarang..dah ada kaki palsu..tgn palsu...n sumer2 nak palsu..huhu..

Dia : hehe..ok..teruskan jawapan anda.

Lelaki : Cuba kau tengok org gila..orang gila ja yang terima layanan buruk berbanding orang-orang cacat. sebab akal fikiran dia tak waras.. Orang gila kadang-kadang kita tgok ada orang simpan dalam jel..kadang-kadang dipukul,di baling batu...tak diberi makan atau minum...kononnya tuk merawat penyakit si gila..n kita yang tgok cara die dirawat akan merasa insaf n kesian bila kita hayati diri kita yg cukup sifat tapi tak mahu bersyukur..dan orang gila ni termasuk dalam golongan yg kurang bernasib baik.. Tapi..... kau agak-agak lah..apa pendapat kau pada orang yg sihat macam kita ni kemudian dia rosakkn akal dia yang waras tue????
Contohnya orang minum arak lah...dia akan minum sampai mabuk...tak sedar diri...n boleh hilangkan pertimbangan.. terlalu banyk kes-kes jenayah kita tgok yang terlibat secara langsung atau tak dengan arak.. samada kes bunuh...rogol..bunuh diri...hatta kemalangan pon ader gak..
BUKANKAH ITU SATU KEKUFURAN KEPADA NIKMAT ALLAH?? yang bermurah hati memberi nikmat secara percuma yang patut kita gunakan pada kebaikan...tapi bengong dia rosakkan pulak.. dan gak dia bahayakan diri dia sekaligus bahayakan orang lain jugak...

Dia : Tapi bukan semua orang yg minum arak mabuk...ader je yang x mabuk..siap boleh mandu balik rumah..bangun pagi minum arak,.,n terus pegi kerja..ha...yg tu macm mana pulak??Ok...kalau dia minum siket jer..tapi tak mabuk...kira tak haramlah sebab tak merosakkan akal fikiran....

Lelaki : Islam mengharamkan arak atas penganutnya..bukan sebab mabuk je laah..mcm aku cakap tadi..sebab mudharat dia lebih banyak dari kebaikannya...adehh..sebb mudharat dia akan jadikn die rosak n hartabenda n kuarga dia...jadi ISLAM haramkan tuk orang islam minum..
Bila sesuatu itu diharamkan syari'at...jadi dia tetap haram samada banyak ker...sikeet kerr..ada satu kaedah dalam islam yg berbunyi " Apa yang banyaknya haram,maka siketnya pown haram".. ini adalah untuk menjaga kemaslahantan ummat dr bencana.
Ok..contoh...Kajian saintis tunjuk kalau perempuan ni mmg kaki minum arak..bila dia kawin..dia mengandung...n orang yang mengandung x boleh minum arak..coz tuk keselamatan bayi...kau tengok..cantik tak ISLAM dah haramkan awal-awal lagi..bukan tuk jaga seorang sahaja..malah untuk menjaga keturunan dan juga nasab seseorang tu.. Samada benda yang diminum oleh seseorang mabuk atau tidak..bukan menjadi ukuran benornya..tapi yg menjadi ukuran ialah benda yag diminum itu menjadi haram ats sebab syari;at n nas.. Sebab itu xde alasan tuk seseorang yg kata boleh minum arak kalau tak mabuk...adeeh...kau faham tak ni???

Dia : erm...ok...(terhenti seketika dari chat) n lelaki tadi menyambung hujjah...

Lelaki : Sealin tu gak...apa jaminan kau kata minum siket tak mabuk?? Mustahil ke kalau kau (na'uuzubillah) terus berseronok-seronok minum arak hingga lupa daratn n terus mabuk?? Mustahilkah berlaku???huurm??!!

Dia : erm...ok :D...jelas2...:D (big smile)



Dia : hurm...ok..cuba bagi fit siket pasal Islam haramkan babi??

Lelaki : Apa yang kau nak tau??

bersambunggg..... (malas nak type pepanjang...) huhuhu



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Nukilan Ini, Jangan Lupa Memberi Sebarang Komen Sebagai Tanda Ingatan Anda