Friday

Korban Raya


Ibadah korban merupakan satu ibadah yang dituntut dalam islam,khususnya bagi mereka yang berkemampuan untuk melaksanakannya.Ibadah koraban telah disyari;atkan oleh Allah di dalam Al-Quran yang bermaksud:

"(Sesungguhnya kami(Allah) telah memberi engkau(Muhammad) kebaikan yang banyak.Maka sembahyanglah engkau kerana Tuhanmu dan sembelihlah(korbanmu)"

Sebenarnya melakukan korban ataupun penyembelihan haiwan tertentu pada tarikh 10,11,12,dan 13 Zulhijjah adalah kerana untuk mendekatkan diri kepada Allah S.W.T.Dan hukum peneyembelihan pula adalah sunnat mu'akkad dan meninggalkannya adalah makruh dan akan dijelaskan dengan lebih terperinci dibawah nanti.Imam Ibnu Jarir mentafsirkan ayat diatas seperti berikut:

“Jadikanlah solatmu ikhlas hanya untuk Allah semata dengan sama sekali tidak mengharapkan kepada selain daripada-Nya. Demikian juga korban yang kamu tunaikan, niatkanlah hanya untuk Allah, tidak untuk berhala, sebagai tanda syukur terhadap apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu yang tidak terhingga banyaknya”.

Banyak sekali hadis yang menerangkan akan kelebihan korban, ia antara ibadah yang mendapat ganjaran yang amat besar daripada Allah.Mengikut sebuah hadis Rasulullah S.A.W bersabda:

“Tidak ada amalan yang dilakukan oleh anak Adam pada Hari Raya Korban yang lebih disukai Allah melainkan menumpahkan darah (menyembelih binatang korban). Sesungguhnya binatang korban itu akan datang pada Hari Kiamat bersama tanduk, kuku dan bulunya dan Allah memberi pahala ibadah korban itu sebelum darah binatang korban itu jatuh ke bumi. Oleh itu, elokkanlah korban kamu.” Hadis riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah dan Hakim.

Akan tetapi umur binatang yang boleh dikorbankan telah ditetapkan oleh syarak iaitu:

1)Unta 5 tahun ke atas – 7 bahagian
2)Kerbau,lembu 2 tahun ke atas – 7 bahagian
3)Kambing 2 tahun ke atas – 1 bahagian
4)Kambing biri-biri, kibas 1.5 tahun ke atas – 1 bahagian

Dan perlu diingatkan kita sebagai umat islam ditegah berkorban dengan binatang yang cacat, berpenyakit, patah anggotanya dan terlalu kurus.

Sunat-Sunat Ketika Menyembelih Binatang Korban
1. Membaca basmilah
2. Selawat ke atas Nabi
3. Menghadap Kiblat
4. Bertakbir
5. Berdoa semoga diterima ibadah korban kita.

Hukum asal ibadah korban itu adalah sunat mu’akkadah (sunat yang sangat dituntut). Jumhur ulama juga mengatakan ia adalah sunat bagi orang yang mampu. Makruh bagi orang yang mampu itu jika dia tidak melakukan korban. Walau bagaimanapun jika ditinggalkannya tanpa sebarang keuzuran, tidaklah dia berdosa dan tidak wajib dia mengqadhanya. Walaubagaimanapun ianya boleh menjadi wajib apabila dinazarkan. Maka secara ringkasnya, korban itu terbahagi kepada 2:

1)Korban sunat (muakkad -sangat dituntut mengerjakannya)
2)Korban wajib

Bagaimana korban boleh menjadi wajib? Binatang sembelihan bagi ibadat korban itu menjadi wajib apabila ia dinazarkan, sama ada:

1)Nazar itu nazar yang sebenar (nazar hakikat) ataupun
2)Nazar dari segi hukum sahaja, sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam yang maksudnya : “Sesiapa yang bernazar untuk mentaati Allah, maka hendaklah dia mentaatinya”. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Apa yang dimaksudkan dengan nazar yang sebenar dan nazar dari segi hukum ni sebenarnya?? Nazar sebenar/hakiki itu adalah dengan menyebut nama Allah atau menggunakan perkataan ‘nazar’. Sebagai contoh orang yang berkorban itu berkata: “Demi Allah wajib ke atasku menyembelih kambing ini sebagai korban”, ataupun dia berkata: “Aku bernazar untuk menyembelih kambing sebagai korban pada Hari Raya Haji nanti”.Ini contoh ayat orang yang buat nazar hakiki/sebenar.

Kalau bernazar dari segi hukum pulak seperti seseorang itu berkata: “Aku jadikan kambing ini untuk korban”, ataupun dia berkata: “Ini adalah korban”, maka dianggap sama seperti bernazar yang sebenar kerana dia telah menentukan (ta‘ayin) binatang tersebut.

Binatang yang dinazarkan sebagai korban atau binatang korban wajib tidak boleh ditukar dengan yang lain walaupun dengan yang lebih baik. Apatah lagi dijual, disewakan atau dihadiahkan

Kalau binatang korban wajib itu dijual oleh orang yang berkoban, maka hendaklah dia mendapatkannya semula daripada orang yang telah membelinya jika masih ada di tangan pembeli dan dia hendaklah memulangkan harga belian yang diterimanya. Jika tiada lagi di tangan pembeli, umpamanya sudah disembelihnya, maka wajib dia sediakan nilai ataupun harga yang lebih mahal daripada harga binatang yang sebelumnya, dan dia kene beli semula dengan harga baru tadi dengan binatang korban yang sama jenisnya dan sama umurnya untuk disembelih pada tahun tu jugak.

Kalau die tak dapat menyembelihnya pada tahun itu, jadi dia wajib menyembelih binatang korban wajib itu pada tahun hadapan sebagai qadha(ganti). Jika harga binatang korban itu (yang sama jenis dan umur dengan yang dahulu) lebih mahal kerana naik harga dan wangnya itu tidak mencukupi untuk membeli binatang yang sama dengan yang dulu itu, dia ken tambah dengan hartanya yang lain sampai cukup.

Kalau binatang korban wajib itu rosak,contohnya mati atau dicuri orang sebelum masuk waktu berkorban dan bukan sebab dia cuai, maka dia tidak wajib menggantinya.

Dan kalau binatang itu dirosakkan oleh orang lain, maka orang yang merosakkannya itu mesti menggantikan harga binatang korban wajib itu kepada tuannya
dan dia mesti membeli semula binatang yang sama seperti yang dahulu, jika tidak diperolehi binatang yang sama, dia kene beli yang lain sebagai ganti.


Adapaun sekiranya binatang korban yang telah ditentukan dalam korban wajib itu menjadi cacat (‘aib) lepas dinazarkan dan sebelum masuk waktu menyembelihnya dan cacatnya binatang itu adalah cacat yang tidak boleh dibuat korban pada asalnya, maka dia tidakl disyaratkan menggantinya dan tidak terputus hukum wajib menyembelih binatang itu tadi kerana cacat tersebut. Bahkan kalau disembelih jugak pada Hari Raya Adha adalah memadai (boleh dibuat) sebagai korban.


Jika kecacatan itu berlaku setelah Hari Raya Adha dan disembelih dalam keadaan yang demikian, maka tidaklah ia memadai (tidak memenuhi syarat) sebagai korban, kerana ia telah menjadi barang jaminan selagi belum disembelih, dan wajib diganti dengan yang baru.

Tidak sah dibuat korban bagi orang yang hidup melainkan dengan izinnya, dan tidak sah juga dibuat korban bagi orang yang telah mati jika simati tidak berwasiat untuk berbuat demikian.

Orang yang membuat korban bagi simati dengan izinnya (yakni dengan wasiatnya) wajib atasnya sedekahkan kesemuanya. Tak ada bahagian untuk dirinya atau orang-orang dibawah tanggungannya (nafkah), kerana ianya merupakan orang yang menerima dan orang yang menyerah. (Kitab Matla al-Badrain)

Bapa atau datuk boleh melaksanakan korban bagi orang yang diwalikan seperti anak dan cucunya dengan diambil perbelanjaan daripada harta ayah atau datuk atau anak atau cucu itu sendiri.

Dan akhir sekali saya ucapkan "Kullu 'aam wa antum bikhair"...Selamat Hari Raya
Semoga apa yang saya sampaikan disini dapat memberi sedikit pengajaran serta ikhtibar bagi tatapan kita semua.Kita hanyalah hamba Allah kerdil yang tidak dapat melakukan apa-apa kecuali dengan izin Allah S.W.T..Saya hanya hamba yang tidak terlepas dari sebarang kesalahan dan hina disisinya seta tidak memiliki apa-apa pun.Dan mungkin apa yang saya sampaikan disini tidak tepat dan terdapat beberapa kesalahan..Sekiranya ada saya memohon ada pihak yang memperbetulakn kesilapan penulisan ini yang lari dari Al-Quran dan sunnah serta memohon maaf dan menarik semula apa yang saya sampaikan disini.

Al-Faqir wal Haqir ila Allah™

Monday

Menuju Taubat

Alhamdulillah..selawat dan salam keatas junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W yang diutus Allah sebagai rahmat untuk seluruh alam ini.Lama sudah saya tidak memainkan jari jemari saya ini diatas papan kekunci untuk menambah serta berkongsi sedikit ilmu bagi disantapi serta dihayati oleh para pembaca sekalian.Mungkin kerana tiada masa yg selesa untuk mengisinya dengan menulis artikel.Di selangi juga dengan jadual kuliah yang padat.

Semalam saya terbaca satu artikel dari blog Infiniti Maya yang mengisahkan seorang wanita yang ingin kembali bertaubat.Saya terkesima seketika membayangkan gadis ini yang diberi ujian oleh Allah kemudian mendapat hidayah untuk kembali bertaubat.Terharunya dihati ini melihat seorang wanita sepertinya.

Walaupun yang demikian,sesungguhnya pengampunan Allah itu sangat luas.Nabi S.A.W pernah bersabda:

يا ابن ادم انك ما دعوتني ورجوتني إلا غفرت لك على ما كان منك ولا أبالي يا بن ادم لو بلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتني غفرت لك ولا ابالي يا بن ادم لو اتيتني بقراب الارض خطايا ثم لقيتني لا تشرك بي شيئا لأتيتك بقرابها مغفرة

bermaksud:"Wahai anak adam!Sesungguhnya selagimana kamu meminta dan berharap kepadaku,maka aku akan mengampuni segala dosa yang telah kamu lakukan dan aku tidak pedulikannya lagi.Wahai anak adam!Sekiranya dosamu setinggi langit,kemudian kamu memohon ampun kepada ku,nescya Aku emngampuni dosamu.Wahai anak adam!Sekiranya kamu datang dengan dosa kesalahan sepadat isi bumi,kemudian kamu datang di akhirat kelak dengan kamu tidak menyekutukan Aku dengan yang lain,nescaya aku datang kepadamu dengan keampunan sepenuh bumi pula"

Hah! Tengok,betapa Allah yang maha agung lagi penyayang begitu murah dan maha pengampun terhadap hambanya.Ketahuilah sesungguhnya kasih sayang serta rahmat Allah itu mengatasi kemurkaan Allah..Banyak lagi dalil yang menunjukan sesiapa yag meminta ampun kepadaNYA makan akan diperkenankan.

Akan tetapi doa serta permintaan mestilah diiringi dengan dengan harapan supaya dikabulkan.Doa sebenarnya satu perkara yang telah diperintah oleh Allah dan Allah akan menerimanya.Firman Allah yang bermaksud
"Dan Tuhan mu telah berfirman;Berdoalah kepadaku nescaya akan Aku perkenankan doa permohonan kamu itu".(Ghaafir:60)

Untuk pengtahuan semua,Allah bukan sahaja memberikan taufik kepada seseorang untuk berdoa sahaja,akan tetapi Allah iringi sekali doa mereka yang meminta dengan kemakbulan dan penerimaan doa tersebut.Dengan kata yang lebih mudah,siapa yang doa Allah akan kabulkan.

Daripada At-Tabrani meriwayatkan hadis marfu' yang bermaksud:
"Barang siapa yang diberikan(taufik) untuk berdoaakan diberikan kepadanya penerimaan doanya,kerana Allah telah berfirman(yang bermaksud):Berdoalah kepada Aku,nescaya akan Aku perkenankan permohonan kamu itu".

Untuk mendapat suatu kejayaan di dalam apa yang dihajatkan,mesti melalui beberapa syarat,adab dan sebagainya.Kalau kita lihat seorang pelajar,untuk mendapat kejayaan yang mendapat keberkatan diantara syaratnya bestilah berusaha dengan bersungguh-sungguh,menghormati seorang guru serta rakan yang lain,memperbanyakkan latihan serta ulangkaji dan sebagainya.Begitu halnya dengan doa,juga terdapat syarat serta adab yang perlu dilakukan ketika berdoa.Kadang-kadang kita berdoa,tapi kita rasa doa kita lambat dimakbulkan dan terus putus asa.Ini mungkin disebabkan tidak mencukupi syarat dan adab-adab atau terdapat sesuatu yang menghalang.Antaranya:

1)Memerlukan penumpuan yang lebih dan penuh pengharapan.
Hadis daripada Abu Hurairah bahawa Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud:
"Berdoalah kepada Allah dalam keadaan kamu yakin Allah akan memakbulkannya.Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menerima doa dari orang yang lalai."

2)Bersungguh-sungguh ketika berdoa.
Kia mestilah berdoa dengan penuh yakin dan bersungguh-sungguh tanpa ada perasaan ragu ataupun bimbang.Nabi sendiri malarang dari berdoa yang seperti ini. ("Ya Allahampunilah aku sekirannya Engkau kehendaki,Ya Allah turunkan lah rahmat kepadaku jika engkau mengingini").Ini kerana Allah adalah yang maha kuasa,tidak ada suatu kuasa pun mampu menghalang kuasa Allah.Dan Allah bebas mahu lakukan apa sahaja kepada sekalian makhluk yang berada diseluruh alam.

3)Merayu-rayu ketika berdoa.
Sebenarnya,selagimana seseorang itu sentiasa berdoa dan tidak berputus asa,maka doanya semakin menghampiri untuk dimakbulkan.Ini disebabkan Allah menyukai jika hambanya menzahirkan pengabdian kepadanya ketika meminta hajat sehingga dia memenuhi permintaan mereka.Sebagai contoh,seorang anak kecil merayu-rayu untuk mendapatkan sesuatu dari ibu atau ayahnya.Sekiranya anda seorang ayah mahupun ibu,apa perasaan dan apa yang anda lakukan sekiranya anak anda menangis teresak-esak dengan sinaran airmata serta penuh pengharapan dari kedua orang tuanya untuk mendapatkan suatu yang berfaedah dan anda mampu untuk memberinya???Beri ataupun tidak??

Daripada anas,beliau telah meriwayatkan hadis marfu' yang bermaksud:
"Janganlah kamu berputus asa dalam berdoa,kerana tidak ada seorang pun yang binasa akibat doanya".


4)Jangan berputus asa dan meninggalkan doa.
Rasulullah melarang kita semua dari berputus asa ketika berdoa kepada Allah.Bahkan Rasulullah telah menjadikan faktor ini sebagai salah satu faktor mengapa doa seseorang itu tidak dimakbulkan.Rasulullah S.A.W bersabda yangbermaksud:
"Doa kamu akan dimakbulkan selagimana kamu tidak berputus asa dengan mengatakan"Aku telah berdoa kepada Tuhanku tetapi dia tidak menerimanya"

5)Rezeki yang halal.
Ini adalah faktor terpenting bagi penerimaan sesuatu doa.Rezeki mestilah dari sumber yang halal dan mengikut batas-batas syarak.Dalam hal ini juga Nabi pernah menyentuhnya dengan bersabda yang bermaksud:
"Seorang lelaki menadahkan tangannya kelangit(berdoa) sambil berkata"Wahai tuhanku!Wahai tuhanku!" sedangakann makanan yang dimakannya adalah haram,minumannya adalah haram,pakaiannya adalah pakian yang haram,dan dia diberikan makan dari yang haram,bagaimankah doanya diterima??

Mungkin timbul persoalan bagi pembaca,Bagaimanakah kalau mereka yang sebelum ini telah makan dan minum benda yang haram seperti arak dan riba?Maksud hadis diatas adalah bagi mereka yang pada ketika itu mereka memakan harta yang haram tetapi berdoa untuk mendapatkan hajatnya,kemudian mengulang lagi berbuatan yang sama.Arak dan riba sebagai mainan hidup.Akan tetapi kita kembali semula pada hadis yang di awal pernulisan saya dan yakin lah Allah mengampunkan bagi mereka yang meminta ampun.

Antara adab-adab berdoa pula ialah ememilih waktu-waktu yang afdhaluntuk berdoa,mendahulinya dengan berwudhuk dan solat,bertaubat dengan taubat nasuha,mengadap kiblat,mengangkat tangan,memulakan dengan puji-pujian kepada Allah serta selawat dan salam kepada Nabi Muhammad,dan di akhiri dengan ameen.
Dan antaranya juga tidak mengkhususkan doa tersebut untuk dirinya sahaja,bahkan untuk muslimin yang lain.Mempunyai sangkaan yang baik kepada Allah,serta penuh mengharap kepadanya.

FirmanNYA lagi yang bermaksud:
"Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji dan menganiaya dirinya sendiri,mereka segera ingat kepada Allah,lalu memohon ampunakan dosa mereka dan siapakah lagi yang akan mengampuni dosa mereka selain Allah,dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah,dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji merekalakukan itu,sedang mereka menegtahui(akan kesalahan mereka dan akibatnya).

Dari maksdu firman Allah di atas ini kita dapati mereka yang ingin berdoa tidak akan mengulangi perbuatan keji dengan kata lain tidak mengulang dosa-dosa yang lalu serta diiringi dengan taubat nasuha,dan bukan taubat yang tidak bertitik.Sebagai contoh:
Seseorang berkata:"Aku memohon ampun kepada Allah dan bertaubat kepadanya" tetapi hantinya tetap ingin melakukan maksiat,ketahuilah bahwa dia adalah seorang pembohongdi dalam kata-katnya dan berdosa atas tindakannya kerana dia tidak bertaubat secara hakikatnya.Oleh itu janganlah kita mengatakan dirikita sendiri telah bertaubat,tetapi sebaiknya berkatalah seperti ini "Wahai tukanku!,aku memohon ampun kepada-MU maka terimalah taubatku". Jangan cepat kita meletakkan diri kita sudah bertaubat.Akan tetapi sentiasalah memohon keampunan kerana manusia tidak lepas dari melakukan kesalahan.

dan bagi mereka yang terlalu banyak melakukan kesalahan yang tidka terhitung dan tidak diketahui,mereka seharusnya beristighfar kepada Allah terhadap dosa-dosanya,kerana Allah sahja yang mengetahui akan kesalahannya yang telah dia lupai.Syadda bin Aus r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud:
"Aku memohon kepadamu kebaikan yang engkau ketahui,aku berlindung kepadamu daripada kejahtan yang engkau ketahui,aku memohom keampunan kepadamu terhadap apa-apa yang engkau ketahui,dan sesungguhnya engkaulah yang mengetahui akan sesuatu perkara yang ghaib".

Saya telah menyebutkan diatas tadi,untuk mendapatkan doa yang makbul hendaklah melahirkan perasaan BERHARAP kepada Allah(raja').Untuk melahirkan perasaan harap ini mestilah didahului dengan perasaan TAKUT(khauf).Oleh yang demikian kita mesti menyatukan HARAP dan TAKUT dalam jiwa masing-masing.Sekiranya satu sahaja yang ada dalam hati maka ia akan tertipu dan mengakibatkan putus asa.Rasulullah penah bersabda yang bermaksud:
"Takut dan harap pernah bersumpah,jika keduanya tidak berkumpul di dalam diri seseorang di dalam dunia,maka dia akan mendapatkan bau nerakajan jika keduanya tidak terpisah,maka dia akan mendapat bau syurga".

Menurut Imam syafie,kedua-danya hendaklah sama bagi orang yang sihat dengan makana dia hendaklah melihat ke'aiban yang ada pada dirinyadengan perasaan takut dan kurnia Allah yang luas dengan perasaan penuh mengharap.Bagi orang yang sakit,perasaan mengharap hendaklah melebihi dari perasaan takut.

Dan diantara sebab doasanya terampun ialah mentauhidkan Allah yang esa,Dan tidak ada sebab untuk orang yang tidak mentauhidkan Allah untuk terampun dosanya. Allah berfirman dengan maksud:
"Sesungguhnya Allah tidak mengampunkan dosa syirik mempersekutukannya,(dengan sesuatu apapun)dan akan mengampunkan dosa orang lain bagi sesiapa yang dikehendakinya". (An-Nisaa:48).
Dan kepastiannya orang yang mempunyai tauhid tidak kekal didalam neraka bahkan mereka akan keluar dari neraka dan masuk kedalam syurga.(sekiranya mereka yang memepunyai iman tetapi timbangan dosa lebih berat).

Begitulah serba sedikit yang dapat saya kupas menegnai doa serta taubat.Semoga apa yang saya sampaikan disini dapat memberi sedikit pengajaran serta ikhtibar bagi tatapan kita semua.Kita hanyalah hamba Allah kerdil yang tidak dapat melakukan apa-apa kecuali dengan izin Allah S.W.T..Saya hanya hamba yang tidak terlepas dari sebarang kesalahan dan hina disisinya seta tidak memiliki apa-apa pun.Dan mungkin apa yang saya sampaikan disini tidak tepat dan terdapat beberapa kesalahan..Sekiranya ada saya memohon ada pihak yang memperbetulakn kesilapan penulisan ini yang lari dari Al-Quran dan sunnah serta memohon maaf dan menarik semula apa yang saya sampaikan disini.

Al-Faqir wal Haqir ila Allah™




Wednesday

Zuhud

Assalamu'alaikum sebagai pembuka bicara..Segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam yang maha agung dan hebat..menjadikan alam ini tanpa ada kekurangan..Allah telah menguruskan malam dan siang serta apa sahaja yang kan berlaku pada hari ini,esok mahupun akan datang.Dan kita mesti tahu tiada tuhan yang benar-benar layk disembah melaikan Allah yang maha agung.

Bersyukur juga saya pada Allah sebab beri saya peluang untuk menulis walaupun tengah ketandusan idea.Saya bukanlah penulis yang hebat-hebat.Tapi saya ialah seorang hamba Allah yang semestinya ada kekurangan yang tak dapat dielakkan selagi dia atau pun ia bergelar manusia...Saya terfikir-fikir sebelum ini apakah tajuk yang wajar saya ketengahkan di dalam blog saya yang sekian lama tidak di isi dan di urus dengan baik ni...Semasa saya berada di Malaysia pelbagai karenah manusia dan dapat saya belajar untuk jadikan ia sebagai tauladan..

Saya hairan kenapa kita masih menyalah anggap apa yang dimaksudkan dengan zuhud?Zuhud mengikut pendapat Syeikh Mukhtar r.a (Syeikh Tarikat Burhamiyyah) berkata :AZZUHDU AN TAMLIKADD DUNYAA FATA'UFFA MINHA' yang bermaksud: "Menahan diri dari terkesan padanya"

Zuhud Bermaksud: 'Zuhud ialah engkau memiliki dunia kemudian engkau rangkumi pelbagai aspek seperti pemakanan,pakaian,perbelanjaan,pekerjaan,dan sebagainya.
Tetapi ada juga perkara2 yang tidak termasuk dalam lingkungan zuhud .Sebagai contoh, pencarian ilmu,rahmat & hidayah.
Rasulullah pernah berdoa: 'ROBBI ZIDNII 'ILMAN'. Bermaksud: 'Wahai Tuhanku!Tambahkanlah ilmu kepadaku'.
Rasulullah juga pernah berdoa: 'ROBBANAA AATINA MIN LADUNKA ROHMATAN'.
Bermaksud: 'Wahai Tuhanku!Kurniakanlah kami Rahmat dari sisi-Mu'.

Begitu juga dengan hidayah,tidak perlu zuhud padanya , persoalannya adakah erti zuhud ialah meninggalkan segala perkara yang ada kaitan dengan dunia? Adakah kalau selama ini kita yang kaya raya ini harus meninggalkan segala harta benda lalu mengambil barang sekadar keperluan kita sahaja?
Dan adakah kalau selama ini kita memakai pakaian yang mahal, bermutu tinggi dan cantik lalu apabila kita mengenal erti zuhud lalu kita menukarkan trend pakaian kita kepada pakaian-pakaian yang serba murah,lusuh dan compang-camping? Dan adakah kalau selama ini kita merasai hidangan yang lazat dan berkhaziat lagi penuh gizinya,tetapi setelah mengenal arti zuhud kita hanya sekadar memakan makanan yang hanya cukup untuk mengganjal perut saja? Apakah.?!

Apakah itu yang dimaksudkan dengan zuhud? Siapakah yang lebih arif dengan arti zuhud ini?
Apakah kita yang belajar ilmu agama semuanya benar-benar mengenali istilah atau makna zuhud?
Atau apakah kita memahami istilah zuhud sekadar mengikut pemahaman yang ada dalam diri kita saja tanpa perlu merujuk kepada istilah zuhud yang sebenarnya?

Mungkinkah kalau ditanya tentang arti zuhud yang sebenarnya, kita akan menuding jari kepada para ulama' yang mewarisi tugas-tugas para anbia'. Tetapi kadang-kadang apabila kita melihat kepada barisan ulama' pewaris anbia' ini, kadang2 kita melihat mereka memakai pakaian-pakaian yang kadang-kadang jauh lebih mewah dan mahal daripada yang kita pakai . Apa maksud disebalik semuanya ini ?

Mereka amat mengerti dan tahu tentang arti zuhud tetapi pada masa yang sama seolah-olah mereka menyalahi arti zuhud . Oleh itu, perkara ini kalau tidak memahami dengan baik dan betul,tentu sekali akan memusingkan kepala otak kita bahkan memeningkan kalian.

Lihatlah bagaimana pula kisah Sidi Abu Hassan Syazuli dengan salah seorang anak muridnya.
beliat bertanya Sidi Abu Hasan As-Syazuli kenapa beliau yang senntiasa saja memakai pakaian yang mewah, sedangkan beliau salah seorang daripada Waliyullah yang bertaraf Qutub.

Lelaki penanya itu hanya memakai pakaian yang lusuh supaya ia dikenali sebagai seorang yang zuhud.

Jawab Sayyidi Abul Hasan As-Syazuli: 'LIBAASUKUM HAAZAA YAQUULU INNALLAAHA FAQIIRUN WA LIBAASUNAA HAAZAA YAQUULU INNALLAAHA GHONIYYUN...JAMIILUN YUHIBBUL JAMAAL'...
Bermaksud: 'Pakaian kamu (yang lusuh ) ini menyatakan bahawa Allah Ta'ala itu miskin dan pakaian(mewah)aku ini pula menyatakan bahawasanya Allah Ta'ala itu Maha Kaya dan Maha Cantik serta sukakan yang cantik-cantik'.

Rasulullah juga pernah bersabda: 'INNALLAAHA YUHIBBU AN YURAA ATHARA NI'MATIHII 'ALAA ABDIHII'.
Bermaksud: 'Sesungguhnya Allah Ta'ala suka jika diperlihatkan kesan nikmat-Nya ke atas hamba-Nya'.

Allah Ta'ala berfirman: Bermaksud: 'Wahai para Rasul!Makanlah daripada rezeki yang baik2 yang telah Kami kurniakan kepadamu'

Allah s.w.t menyuruh kita memakai pakaian indah-indah ! Cuba kita tengok pula kenderaan Rasulullah s.a.w . Rasulullah menunggang kuda yang terbaik pada zaman baginda.

Pedang-pedang yang digunakan oleh Rasulullah s.a.w semasa perang juga adalah pedang yang terbaik contohnya , Pedang Zul-Fiqar yang bertatahkan batu permata.

Rasulullah s.a.w pernah memakai kain burdah dari Yaman. Seorang sahabat Rasulullah s.a.w yang bernama Sayyiduna Abdul Rahman Bin Auf,salah seorang sahabat Rasulullah yang bergelar jutawan telah memuji seraya berkata : Wahai Rasulullah: 'MAA AJMALA HAAZIHIL BURDAH'.
Bermaksud: 'Alangkah indahnya kain burdah ini'. Kain burdah Yaman ini tentulah mahal sebab ianya merupakan barangan yang cantik biasanya yang mahal dan bermutu tinggi.
Kain burdah Rasulullah begitu mahal,diimport dari Yaman itu adalah sebahagian contoh menunjukkan Rasulullah s.a.w juga memakai pakaian yang mahal dan berkualiti.

Bagaimana pula syarat-syarat supaya kita dapat menjadi seorang yang zuhud .Terdapat dua syarat mengikut kalam Sidi Syeikh Mukhtar r.a.Iaitu :

1) Memiliki harta sendiri.
2) Harta yang dimiliki mestilah bernilai.

Sekirannya syarat tersebut tidak sempurna maka tidak dinamakan zuhud.
Cuba kita lihat pada diri kita , Siapakah diri kita yang sebenarnya? Adakah kita memiliki atau dimiliki?
Sebenarnya,kita dimiliki ! Kita adalah 'AABDUN MAMLUUKUN'. Hamba yang dimiliki oleh Allah Ta'ala! bukankah demikian? bila kita sendiri dimiliki, berarti kita tidak akan memiliki lagi.
Bukankah segala harta benda yang kita gunakan semasa di dunia ini semuanya pinjaman kesemuanya.
Apabila semua harta benda berbentuk pinjaman,ini bererti ia bukan menjadi hak yang mutlak kita!
Maknanya, syarat zuhud yang pertama kita tidak mampu memenuhinya lagi.

Rasulullah pernah bersabda: 'ADDUNYAA LAA TAZINU 'INDALLAAHI JANAAHA BA'UUDHOH'.
Bermaksud: 'Dunia ini langsung tidak menyamai berat sebelah sayap seekor nyamuk di sisi Allah Ta'ala'.

Kita tidak memiliki dunia dan ia sendiri worthless.Bila jadi begini,bermakna kita sudah kehilangan kedua-dua syarat tersebut. Apabila sudah tidak sempurna kedua-dua syarat tersebut ,maka Syeikh Mukhtar berkata: 'LAA ZUHDA FID DUNYAA'.
Bermaksud: 'Tidak ada zuhud sama sekali di dunia'.
Karena apa? Kerana kita tidak memiliki apa-apa pun di atas muka dunia ini kerana kita sendiri dimiliki
dan segala harta benda yang digunakan adalah pinjaman semuanya. Dan dunia tidak bernilai langsung di sisi Allah Ta'ala melainkan sebelah sayap nyamuk saja.

Zuhud bukan meninggalkan dunia tetapi mengambil dunia kesemuanya tetapi dalam masa yang sama tidak meletakkan dunia di dalam hati bahkan di tangan kita.Dunia bukan di hati, tetapi dalam gengaman tangan.

Rasulullah pernah bersabda: 'IZAA SA'ALTUMUL JANNATA FAS'ALUL FIRDAUSAL A'LAA'...
Bermaksud: 'Apabila kamu memohon(kepada Allah Ta'ala) akan syurga-Nya,maka pohonlah Syurga Firdaus yang tertinggi'.

Cuba kita lihatlah bagaimana saranan Rasulullah kepada umat beliau supaya memohon syurga yang tertinggi darjatnya,bukannya berzuhud dalam soal memohon ganjaran dan balasan daripada Allah Ta'ala.

Allah Ta'ala s.w.t telah berfirman:...
Bermaksud: 'Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan kepadamu(kebahagiaan)negeri akhirat,dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari(kenikmatan) duniawi..............

Semoga apa yang saya sampaikan disini dapat memberi sedikit pengajaran serta ikhtibar bagi tatapan kita semua.Kita hanyalah hamba Allah kerdil yang tidak dapat melakukan apa-apa kecuali dengan izin Allah S.W.T..Saya hanya hamba yang tidak terlepas dari sebarang kesalahan.Dan mungkin apa yang saya sampaikan disini tidak tepat dan terdapat beberapa kesalahan..Sekiranya ada saya memohon ada pihak yang memperbetulakn kesilapan penulisan ini yang lari dari Al-Quran dan sunnah serta memohon maaf dan menarik semula apa yang saya sampaikan disini.






Tuesday

Malunyeer..

Daripda Abu Mas'ud bin 'Uqbah bin 'amru al-Anshori al-Badri r.a beliau berkata :"Rasulullah S.a.w bersabda : "Sesungguhnya diantara ajaran yang didapati oleh manusia daripada kalam (perkataan) nubuwwah yang pertama ialah "Apabila kamu tidak malu maka buatlah apa yang kamu suka."

(HAdis ini diriwayatkan oleh Imam Bukhari di dalam kitab "para nabi" dan "adab" bab 'Jika kamu tidak malu buatlah apa yang kamu suka.Nombor hadis 5769.


**Apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan malu ini?Malu berertimenghindarkan diri daripada melakukan perbuatan tercela,tak naka buat sesuatu ataupun tak nak tinggalkannya sebab takut dapat celaan dari orang. Kalau inilah maksud apa yang dikatakan sebagai malu itu,jadi seruan supaya berakhlak dan beriltizam dengannya adalah seruan yang suruh kita semua mencegah dari sebarang bentuk kemaksiatan dan keburukan.Sebenarnya,sifat malu ni adalah sifat yang sangat penting yang perlu ada dalam diri manusia itu sendiri..Sebab apa??Kalau tak ada sifat malu ni..manusia akan berada dalam kesedihan,kekurangan dan keaiban..Pernah ke orang yang berasa malu dia gembira?Siap boleh cerita pada semua orang yang dia telah dimalukan.Kalau ada pun dia hanya cerita pada kenalan yang betul-betul rapat dan kalangan ahli keluarga..Sebab itu pada hadis di atas nabi bersabda.."Kalau kamu tak ada malu,kamu buatapa yang kamu suka."..Malu juga adalah sebahagian daripada Iman.Ini disokong oleh hadis nabi dalam Sahih Imam Bukhari:
"Sifat malu itu sebahagian daripada Iman."

Sabdanya lagi:

"sifat malu itu tidak mendatangkan selain daripada kebaikan."

Para ulama telah menyebutkan tiga makna dalam hadis ini
(a)Perintah dengan makna ancaman dan janji buruk.Rasulullah s.a.w seolah-olah bersabda "kalau kamu tidak malu kamu buatlah apa yang kamu suka.Allah akan balas kepada kepada kamu dengan balasan yang amat pedih." Sebenarnya ada jugak perintah macam ni dalam Al-Quran yang dituju pada orang kafir yang bermaksud

"Buatlah apa yang kamu kehendaki" (Fussilat:40)

(b)Perintah dengan makna cerita seperti sabda Rasulullah s.a.w:

"maka die hendaklah menyediakan tempatnya di neraka" iaitu dengan makna dia telah meneydiakan.

Jadi makna hadis dalam bab ini ialah orang yang tidak mempunyai rasa malu akan melakukan sesuatu ikut apa yang dia nak...sebab malu adalah sebagi batu penghalang untuk dia buat sesuatu kemungkaran....Jadi kepada sesiapa yang pernah melakukan sesuatu yang boleh mendatangkan rasa malu..tapi die buat jugak tanpa rasa malu...maka dia telah melakukan kesalahan yang boleh mendatangkan kemurkaan Allah.

(c)Perintah dengan makna mengharuskan

Seolah-olah dengan makna kalau kamu tidak malu untuk buat sesuatu atau tidak malu kepada Allah dan juga kepada manusia maka lakukanlah dengan perbuatan apabila tidak dilarang oleh syara' maka ia adalah harus.

Yang pali rajih antara makna-makna yang ada ini ialah makna yang pertama walaupun Imam Nawawi telah mentarjih makna yang ketiga...Abu 'ubaid al-Qasim bin Salaam,ibnu Qutabah dan Muhammad bin Nasr al-Mawardi pulak memilih makna kedua.

Sebenarnya malu ni..ada 2 jenis..yang pertama Malu secara fitrah.dan yang kedua pulak ialah malu yang diusahakan.

1) Malu secara fitrah iaitu malu yang dijanjikan oleh Allah dan ia tidak dimiliki melalui usaha.Malu yang macam ni..akan membawa seseorang itu ke tingkatan darjat yang paling tinggi sekali yang diberikan oleh Allah kepada hamba yang DIA nak dan sebab itu dia memfitrahkan pada orang dimiliki dengan sifat malu....Ingant! Kita hanya hamba..dan Allah berhak dan mampu melakukan apa yang Allah mahu..Kita hanya hamba yang kerdil yang pada saat ini pun kita kadang-kadang tak terlepas membuat kesalahn dan selalu lalai....Orang yang mempunyai malu secara fitrah ini akan menjauhkan diri daripada maksiat.

Rasulullah adalah contoh yang terbaik dalam semua hal.Rasulullah sebenarnya adalah seorang yang sangat-sangat pemalu.Lebih pemalu daripada gadis pengitan(gadis yang sentiasa duduk dirumah)..Tengok..betapa mulianya Rasulullah dan betapa tinggi akhlak yang Allah beri pada nabi..maka tidakkah layak nabi menjadi contoh?Sehingga menjadikan orang kafir sebagai roll model?

Diriwayatkan daripada saidina Umar r.a katanya: "Sesiapa yang malu akan bersembunyi sesiapa yang bersembunyi akan bertaqwa dan siapa yang bertaqwa akan dipelihara dari keburukan."

Bagi sesiapa yang bergelar wanita yang membaca artikel ini ketahuilah bahawa anda telah dihiasi dengan perasaan malu.wanita sebenarnya telah dipertanggungjawab bersama-sama kaum lelaki makmurkan bumi dan merdidik generasi berdasarkan kebersihan dan kesucian fitrah kewanitaannya.
Firman Allah dengan maksud:
"Kemudian datanglah kepada Musa salah seorang dari kedua wanita itu berjalan malu-malu ia berkata: "Sesungguhnya bapaku memanggilmu agar dia memberi balasan terhadap (kebaikan)mu memberi minum(ternakan) kami."

Wanita yang dicerikan dalm Al-quran ni ialah 2 orang puteri anak Nabi syu'aib a.s.

Wanita ini datang menemui nabi Musa atas perintah bapanya.Berjalan dengan adab seorang wanita yang suci bersih ketika bertemu dengan seorang lelaki.tanpa dibuat-buat,tanpa tabarruj(bersolek) dan tidak menggoda.Disamping malu yang tergambar dalm cara berjalannya,die jugak bercakap dengan jelas tak gugup serta dapat difahami.Sebab apa hal ni timbul?Kerana daripada aspirasi fitrah yang sihat,bersih lagi lurus.Pemudi yang lurus biasanya merasa malu bila jumpa lelaki dan bebua-bual dengan lelaki.sebab bersih dan berpegang pada dengan kebenaran menyebabkan dia tak mengarut sampai menyebabkan orang lain ingin padanya terpikat dan terpesona..kata orang sekarang tangkap lentok..tak pun tangkap leleh..

Adapun wanita pada masa dulu,disifatkan sebagai wanita salfa'ah,bebas keluar masuk,dan wanita pada zaman ini disifatkan sebagai wanita jalanan,berpergian,tabarruj,(bersolek) dan bercampur dengan lelaki bukan muhrim tanpa ada keperluan,yang dibenarkan oleh syarak.Maka wanita seperti ini adalah wanita yang kurang mendapat didikan Al-Quran dan As-Sunnah....Perasan atau tidak wanita telah dipergunakan oleh Musuh-musuh Allah untuk melakukan kehancuran dunia dan akhirat.

Lawan kepada sifat malu pulak ialah al-waqaahah iaitu tak malu lah.Ia adalah sifat yang tercela sebab ia akn menjerumuskan seseorang kepada kepada keburukan.
Nabi pernah bersabda:
"semua umatku berda dalam keadaan selamat kecuali mereka yang melakukan kejahatan secara terang-terangan."

So...kat sini saya nak bagi tahu bahawa kewajipan ibu bapadan para pendidik di dalam masyarakat Islam ialah bekerja keras menghidupkan akhlak malu.Mereka mesti menggunakan method pendidikan yang sudah betul-betul dikaji.Cara tersebut mesti meliputi pemerhatian dan perilaku serta tindak tanduk anak-anak,memeprbetulakan apa yang sepatutnya diperbetulkan mengikut al-Quran dan as-Sunnah..Apa pun yang berlaku kita mestilah tahu bahawa anak-anak akan datang akan menempuhi generasi yang lebih mencabar dan penuh dengan gelombang dosa setta memelukan panduan yang baik..Jikalau tidak dididik daris ekarang dengan akhlak malu maka pada masa bilakah dan siapakah yang akan mendidik???


Monday

Pulang ke Malaysia

Perjalanan yang memakan masa lebih dari 12 jam membuatkan saya kusut. Pada mulanya di awal pagi sekitar 6.30 bertolak dari rumah sewa ke lapangan terbang Barj el-arab yang terletak di Alexendar yang memakan masa 4 jam tidaklah terlalu bosan.Dari gurauan dan tawa kawan-kawan buatkan saya hepi dan menjadikan suasana meriah. Setibanya di Lapangan terbang antarabangsa di Alexender itu,kami diarahkan oleh pengawal agar menunggu sebentar sementara menunggu masa untuk check-in. Tepat jam 11.00 pagi kami dibenarkan masuk. Alhmadulilah.. barang-barang yang saya bawa sumanya dibenakan masuk.Sebenarnya takut juga rasa di hati bila barang-barang yang saya bawa tak lepas. Barakah capsul ataupun pil barakah yang di perbuat dari habatus sauda. Masa nak berlepas ramai yang cakap bahwa pil itu biasanya tak lepas.Tak lepas apa?ala...xlepas untuk diterbangkan di Malaysia lah.Kerana apabila di imbas pada alat pengesan yang dipasangkan,ia seakan-akan peluru.

Tapi masa sebelum masuk saya dah 'hembus' sikit muka pengawal 2..(gurau jerk). Tak main lah hembus-hembus. Berani buat berani lah tanggung. Lagipun ubat itu saya bawa banyak jugak.

Ok, kita sambung pula cerita perjalanan. Selepas zohor saya pun pergi lah ke kapal terbang yang telah ditetapkan dengan menaiki bas. Yelah tak kan nak jalan kaki pulak. silap kena tangkap sebab suspek penceroboh dan pengganas. Dengan menaiki pesawat airbus (saya x ingat berapa nombor pesawat 2) tepat jam 2.30 saya berlepas.

7.30 malam waktu dubai adalah waktu transit para penumpang pesawat airbus emiretes. Lepas tu,saya pergi ke tempat pertanyaan..Saya tanya "Siapakah nama saya?".... Hanya gurauan..Saya bertanya adakah saya ditawarkan hotel. Setelah di pastikan saya tidak mendapat hotel bersama 3 orang lagi kawan saya. Saya pun hairan,antara puluhan mereka yang menaiki bersama dari alexender ke dubai hanya kami bertiga yang transit selama 14 jam 50 minit.hah?!!! Yang puluhan yang lain hanya 7 jam sahaja.

Dalam tempoh itu kami dapat makan malam dan sarapan pagfi secara percuma..Ambil lah banyak mana.Tapi sebenarnya dah termasuk dlm duit tiket sebenarnya. Airport dubai memang cantik,tapi yang tidak mencantikannya ialah penumpang tidur di tepi-tepi jalan.Kesian kami hanya tidur di lantai dan kerusi.

9.00 pagi kami telah bersedia untuk bertolak ke Malaysia.Tak sabarnya nak sampai. Setelah beberapa jam kami saya dan rakan tiba di KLIA...Walaupun penat,dan sakit punggung kerana duduk yang terlalu lama,tapi tidak lah bosan kerana pesawat yang dari dubai ke Malaysia adalah pesawat boeing,bukan airbus.

Alhamdulillah..ketika saya ingin mengambil barang yang telah di kargokan timbuol satu masalah apabila kotak kawan saya tidak sampai kerana tertinggal di dubai.Kami membuat report dan mereka menyuruh kami mengisi borang dan memberi makluman ciri-ciri kotak tersebut serta nombor siri yang telah diberikan.

Hmm..itulah serba sedikit yang dapat saya kongsikan pada pembaca.Dan buat sementara ini pengisian sebarang artikel saya hentikan kerana banyak perkara peribadi yang perlu saya tunaikan di Malaysia.Selamat maju jaya pada semua.Assalamu'alaikum.

Tuesday

Anwar dituduh lagi

Perkembangan politik negara sekarang sedang mengambil satu selekoh yang penting, dengan wujudnya satu tuduhan baru terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim. Pertuduhan ini adalah sesuatu yang tidak memeranjatkan, tetapi akan memberi kesan yang penting. Ini adalah sesuatu yang penting utuk kita sama-sama perhatikan perkembagan seterusnya.
Apa yang tidak memeranjatkan daripada episod ini ialah skripnya seolah-olah telah disediakan, dan tanpa perlu membuat kajian yang mendalam pun, kita telah boleh baca siapakah pelakon-pelakon dalam permainanan wayang ini. Jalan ceritanya pun sangat mudah dibaca dan kita boleh mengagak apakah langka-langkah seterusnya yang akan diambil oleh anak-anak wayang dalam permianan ini.
Akhir permaianan wayang ini tidak sama dengan permainanan wayang episod pertama apabila DSAI dituduh meliwat, sebabnya ialah keris yang digunakan dalam permainan ini tumpul, dan pahlawan yang digunakan dalam permaianan ini tidak mencapai maqam panglima berantai.
Diakhir episod ini nanti DSAI akan tampil lebih kuat dan lebih berpengaruh, sebabnya satu unsur penting yang tiada dalam episod ini. Shrewdness di pihak menuduh.


Rentetan daripada fitnah yang dilemparkan kepada Anwar Ibrahim, beberapa nama telah tertonjol dalam media, yang sedikit sebanyak, benar atau tidak benar, telah mempalitkan kredibiliti mereka di mata rakyat. Apatah lagi kalau mereka berjawatan menteri atau pegawai paling tinggi dalam kerajaan. Kesemua permainan politik terkini akan terungkai sedikit demi sedikit dalam minggu-minggu yang akan datang ini.
Ia juga akan membawa beberapa perkembangan politik yang mengejutkan dan menyeronokkan untuk kita sama-sama perhati dan buat analisis. Yang paling penting ialah perjalanan politik negara akan mengambil satu selekoh yang penting, atau kalau tidak selekoh, akan mengambiol satu persimpangan yang penting. Selepas daripada ini politik Malaysia akan berubah kepada keadaan yang tidak pernah kita fikirkan selama ini.
Dari sekarang hingga ke hujung minggu ini adalah masa-masa yang anda ingin mengikuti setiap perkembangan yang berlaku. Sama-sama kita nantikan.




Kenyataan rasmi Anwar Ibrahim mengenai tuduhan liwat


Laporan polis yang dibuat terhadap saya awal hari ini adalah satu rekaan semata-mata. Saya percaya kita sedang menyaksikan ulangan pendekatan sama yang digunakan terhadap saya seperti pada tahun 1998 apabila tuduhan palsu dibuat dengan paksaan. Nyatalah ini satu tindakan terdesak oleh regim Barisan Nasional untuk menghalang usaha rakyat Malaysia menuju kebebasan, demokrasi dan keadilan.
Laporan palsu ini dirancang oleh pihak-pihak berkepentingan untuk menyerang saya sebagai satu serangan balas terhadap bukti yang saya perolehi mengaitkan Ketua Polis Negara Musa Hasan dan Peguam Negara Gani Patail dengan perbuatan salah laku, termasuk usaha pemalsuan bukti-bukti kes yang melibatkan saya pada tahun 1998-99. Serangan jahat ini tidak akan menghalang saya dari mendedahkan bukti-bukti tersebut kepada awam.

Saya menyeru rakyat Malaysia untuk bangun menentang kuasa-kuasa menindas yang akan digunakan oleh kerajaan pada hari dan minggu-minggu berikutnya. Kita menjangkakan pihak media, badan kehakiman dan pihak polis akan tunduk di bawah telunjuk serta arahan pemerintah.

Rakan-rakanku rakyat Malaysia - kita telah mengambil langkah berani pada 8hb Mac 2008 untuk mara demi harapan baru untuk kebebasan dan keadilan untuk semua rakyat. Gerakan rakyat untuk perubahan mesti terus maju dengan segala kekuatan dan keberanian.

ANWAR IBRAHIM






Ini pula statement si Saiful Bukhari;

“Saya Mohd Saiful Bukhari B Azlan ingin melaporkan bahawa saya telah diliwat oleh majikan saya. Perkara ini berlaku tanpa kerelaan saya. Kejadian terakhir berlaku 26/6/08 di Unit 1151, Kondominium Desa Damansara, Jln Setia Kasih, KL. Oleh itu, tujuan laporan ini dibuat untuk mendapat pembelaan dan keadilan keatas diri saya. Saya juga berasa bimbang dengan keselamatan diri dan keluarga saya jika perkara ini tersebar luas di khalayak ramai. Majikan saya Dato Seri Anwar Ibrahim - Ketua Umum PKR.”







Saturday

Satu Lagi Ajaran Sesat

SHAH ALAM: Satu gerakan sulit didalangi golongan terpelajar dan pegawai kanan syarikat, termasuk bertaraf ketua pegawai eksekutif giat menjalankan usaha bagi mengukuhkan kota suci ‘Madinah Baru’ yang ditubuhkan mereka di sebuah lokasi di Sumatera, Indonesia.

Kumpulan itu yang bergerak aktif di sekitar Lembah Klang juga menganggap Malaysia bukan negara Islam, malah mengibaratkan negara ini seperti keadaan Makkah sebelum kedatangan Islam.

Anggota mereka berpegang kepada prinsip mahu menjalankan usaha menegakkan Islam secara sulit dengan menjadikan gerakan mencari pengikut seramai mungkin di negara ini, sebelum melakukan hijrah ke Madinah Baru di Sumatera dan tidak lagi di Arab Saudi.

Kegiatan kumpulan terbabit didedahkan selepas pihak berkuasa menyerbu markas mereka di Ampang, dekat sini, baru-baru ini.

Seramai sembilan pengikut dan lima ‘ketua’ mereka ditahan.

Malah, ketika serbuan, pengikut kumpulan itu berusia 30 hingga 40 tahun mendakwa mereka menghadiri kelas insurans bagi mengelak ditahan pihak berkuasa.

Sebelum itu, penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) mengekori pergerakan anggota kumpulan terbabit dari jam 5 pagi sebelum melakukan serbuan kira-kira jam 2 petang.

Pergerakan bagi membawa pengikut baru ke premis terbabit dilakukan secara terancang dengan mengambil mereka di tempat ditetapkan sebelum dipindahkan ke kenderaan lain.

Pengikut juga dipercayai dibawa sebelum Subuh ke markas berkenaan bagi memastikan mereka tidak mengetahui lokasi itu sebelum diberikan tarbiyah songsang secara berterusan.

Kumpulan itu mensasarkan golongan kaya dan terpelajar yang ditemui di kedai kopi dan tepi jalan oleh anggota yang digelar 'penyilah'.

Penyilah yang kononnya memiliki ilmu agama ‘memasukkan jarum’ menceritakan perkara berkaitan Islam sambil merujuk ayat al-Quran yang dihafal dipercayai diselewengkan maksud keseluruhannya.

Perjumpaan di kedai kopi itu akan berterusan beberapa kali sebelum pengikut baru dibawa ke markas terbabit pada waktu Subuh dalam keadaan mata ditutup sebelum dihantar pulang pada waktu malam.

Antara pengikut mereka ialah pegawai kanan syarikat yang disenaraikan di Bursa Malaysia dan institusi kewangan tempatan serta pakar teknologi maklumat.

Operasi kumpulan itu lebih bertumpu di Ampang, Klang, Petaling Jaya dan Sentul yang menjalankan kegiatan itu lebih 10 tahun.

Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Datuk Mohammed Khusrin Munawi, yang mendedahkan kegiatan kumpulan itu, berkata mata pengikut ditutup dengan alasan bagi menunjukkan keikhlasan dibawa ke markas itu selain menyedarkan mereka perjuangan tidak boleh dilakukan secara terbuka.

Menurutnya, asas ajaran anggota kumpulan itu lebih menekankan kepada kewujudan manusia, bumi dan al-Quran (MBA) yang diambil pengertiannya dalam surah tertentu al-Quran.

“Apa saja hujah kepada pengikut dan mereka yang diperangkap tidak menyimpang daripada tiga perkara itu.

“Pengikut akan ditarbiah supaya lebih memahami MBA dan mereka diwajibkan membayar RM3,000 kononnya sebagai wang taubat atau wang tebus,” katanya.

Sesi di markas itu dibahagikan lima bahagian dan mereka diajar mengibaratkan rakyat di negara ini seperti labah-labah sering melabuhkan jaring yang tidak kukuh, manakala mereka sendiri dianggap lebah yang hidup bersatu padu.

Antara kesalahan dan penyelewengan yang dilakukan kumpulan itu ialah menafsir al-Quran secara lompat-lompat tanpa mengikut keseluruhan ayat yang sepatutnya.

Mereka memegang istilah solat yang membawa dua pengertian iaitu hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia.

“Jadi, apabila kita tanya mereka melakukan solat, mereka mengakui solat menjurus kepada dua pengertian itu,” katanya, semalam.

Mohammed Khusrin berkata, pengikut yang selesai sesi motivasi akan dibawa melawat ‘Madinah Baru’ di Sumatera.

“Pemergian mereka dilakukan secara sulit dari Lembah Klang sebelum dibawa menaiki kenderaan khas ke Johor,” katanya.

Menurutnya, mereka ke Singapura untuk menaiki penerbangan ke Sumatera.

Apa yang menghairankan, mereka tidak menggunakan lapangan terbang di negara ini.

“Saya dimaklum, ‘Madinah Baru’ dalam lokasi begitu luas dilengkapi hotel, ladang pertanian dan sekolah. Apa yang menarik, mereka hanya memakan sumber asli tanpa sebarang bahan kimia. Ia lebih kepada lawatan untuk memperkenalkan diri di situ dan penduduknya,” katanya.

Sumber: http://www.hmetro.com.my/Wednesday/Setempat/20080618095349/Article/index_html

Ulasan Dari petikan diatas:

Dalam pada umat Islam tercari-cari Negara Islam, ada sebahagian dari gerakan Islam yang menyeleweng mengkhususkan suatu tempat sebagai Darul Islam (Madinah Baru dan sebagainya), yang mana kawasan ini didakwa oleh mereka adalah Negara Islam yang mungkin radiusnya tidak sampai 2-3 kilometer persegi. Jika betullah sebagaimana yang dilaporkan, maka akidah dan fahaman gerakan ini perlu dibetulkan semula. Antara fakta yang menarik di sini adalah “Negara Islam” versi mereka ini adalah dihuni oleh pengikut gerakan mereka sahaja dan ia bersifat eksklusif. Negara Islam versi mereka ini juga dirahsiakan dari orang lain, dan setiap orang yang ingin bertaubat perlu membayar RM3,000. Mungkin juga jumlah wang ini digunakan untuk menyeberang ke Sumatera di tempat Negara Islam mereka berada. Banyak lagi perkara lain yang boleh dibincangkan dari segi akidah dan fahaman kumpulan ini sebagaimana dipaparkan, namun kami cuba ketengahkan persoalan Negara Islam, kerana persoalan “Negara Islam” ini kebanyakannya menjadi agenda perjuangan yang sama bagi sesetengah gerakan Islam. Tambahan pula, gerakan ini nampaknya cuba menyelewengkan akidah orang yang diajaknya dengan tujuan akhir untuk di bawa ke “Negara Islam” mereka.

Amat malang bagi umat Islam yang terperangkap dalam penyelewengan akidah seperti ini. Sebagai seorang yang berfikiran sederhana sekalipun, setiap orang akan memahami bahawa Negara Islam yang dibina oleh Rasulullah di Madinah dahulu adalah sebuah negara yang didiami oleh orang Islam dan orang kafir. Orang Islam diajak untuk berhijrah ke sini dan orang kafir sekalipun dibenarkan masuk ke Negara Islam Madinah ini, tanpa perlu menutup mata. Orang kafir dan orang Islam boleh hidup dalam satu negara, dan kerana inilah munculnya istilah kafir zimmi (kafir yang hidup dalam Negara Islam). Inilah yang ditunjukkan oleh Al-Quran dan As-Sunnah.

Dari segi hijrah pula, kerajaan kufur dan setiap orang kafir yang tinggal di Mekah waktu itu mengetahui bahawa ramai orang Islam telah berhijrah ke Madinah. Saidina Umar al-Khattab, dengan terang-terang membuat perisytiharan bahawa beliau akan berhijrah ke Madinah dan hal ini didiamkan sahaja oleh Rasulullah. Justeru, amat pelik kenapa ‘perjalanan’ ke “Negara Islam” yang di bawa oleh gerakan ini perlu disembunyikan, malah “Negara Islam” itu sendiri pun tersembunyi. Tidak pernah kita temukan dalam nas yang Rasulullah memerintahkan agar Negara Islam disembunyikan. Dan tidak ada juga perintah dari Allah untuk menyembunyikan Negara Islam, sehingga hanya orang-orang tertentu dari kalangan manusia sahaja yang boleh “berada” di Negara Islam ini. Nas manakah yang mereka gunakan?

Jika kita melihat perbincangan imam-imam mazhab sekalipun, ‘Darul Islam’ telah didefinisikan oleh ahli sains politik (ulama) bermazhab Hanafi sebagai,

"Darul Islam adalah negeri yang di dalamnya dilaksanakan hukum-hakam Islam dan keamanan itu berada di tangan orang Islam (autoriti), tanpa melihat apakah penduduknya beragama Islam, zimmi atau campuran. Tidak disyaratkan bahawa penduduk Islam itu adalah Islam kesemuanya"

Syarat utama dikatakan Negara Islam adalah berorientasikan ‘autoriti’ dan ‘perundangan’ di mana:-

1) Hukum-hakam (law/legal rulings) Islam diterapkan di dalam negara;
2) Keamanan (political authority) berada di tangan orang Islam

Darul Islam boleh menjadi Darul Kufur apabila telah zahir di dalamnya hukum-hakam kafir

Imam Al Buijarimi As Syafi'i menyebutkan bahawa,

“Darul Islam adalah negeri yang ditempati kaum Muslimin sekalipun di dalamnya ada orang Kafir Dzimmi (ahlu dzimmah), atau negeri yang dibebaskan dan ditundukkan oleh kaum Muslimin, atau dulu pernah dihuni kaum Muslimin kemudian dikuasai oleh kaum kafi

Syarat Negara Islam berasaskan pandangan negarawan mazhab Syafie, mendefinisikan Negara Islam berorientasikan hak milik tanah;

1) Negeri yang dihuni oleh kaum Muslimin; atau
2) Negeri yang dibuka oleh kaum Muslimin; atau
3) Pernah dihuni oleh kaum Muslimin tapi dirampas oleh kafir. (eg sekarang Singapore, India, Andalusia dsb).

Mazhab Hanafi sebenarnya membincangkan definisi Negara Islam sebagai sebuah autoriti Negara yang kita fahami hari ini, iaitu undang-undang dan jaminan keamanan, manakala Mazhab Syafie membincangkan Negara dalam konteks 'bilad' (negeri/tanah air). Malaysia, Singapura, Sumatera dan Indonesia yang mencakupi Nusantara adalah negeri/tanah air umat Islam, tetapi dari konteks ‘negara’, kesemuanya sekarang adalah negara kufur kerana tidak memenuhi dua kriteria utama iaitu hukum-hakam Islam dan keamanan (kuasa politik) di tangan umat Islam.

Justeru, konsep Madinah Baru yang diperkenalkan di Sumatera itu adalah satu konsep Negara yang menyeleweng dari pandangan Fikih Islam. Negara Islam Madinah yang dibina oleh Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam, adalah bersifat terbuka yang mana warga-negaranya terdiri dari kaum Muslimin, non-Muslim, Ahli kitab iaitu Yahudi dan Nasrani dan terdapat juga kafir musyrik di dalamnya, tidak sebagaimana Negara Islam Madinah Baru yang ada di Sumatera sekarang. Negara Islam yang sebenar adalah Daulah Khliafah, sebuah entiti politik umat Islam yang diwariskan oleh Rasulullah kepada para Khulafa’ Rasyidin dan Daulah Khilafah ini pernah memerintah hampir dua per tiga dunia, tanpa di sembunyikan oleh mana-mana Khalifah di mana-mana zaman sekalipun, dan tanpa perlu masuk ke dalamnya dengan bertutup mata.

Judi Genting Highland itu Halalkah?

KUALA LUMPUR 17 Jun - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mendapati peraduan 100 hari 100 kereta anjuran syarikat telekomunikasi Celcom (M) Bhd., mempunyai unsur- unsur perjudian.

Ketua Pengarah Jakim, Datuk Wan Mohamad Abdul Aziz berkata, peraduan itu jelas tidak mematuhi hukum syariah dan menggalakkan pembaziran.

"Tidak boleh. Peraduan ini mengandungi unsur judi.

"Kita minta Celcom batalkan peraduan ini. Kalau mahu juga, buat pertandingan lain yang selari dengan hukum syarak,'' katanya dalam kenyataan akhbar di sini hari ini.

Semalam, Celcom mengumumkan akan mengadakan pertemuan kali kedua dengan Jakim untuk membincangkan status peraduan 100 hari 100 kereta anjuran syarikat telekomunikasi itu yang didakwa mempunyai unsur perjudian.

Difahamkan Celcom akan membentangkan secara terperinci kesemua butiran peraduan berkenaan di hadapan Panel Syariah Jakim.

Jelas Wan Mohamad, mesyuarat khas panel kajian syariah Jakim hari ini bersetuju untuk memutuskan pertandingan itu jelas menggalakkan pembaziran.

Peraduan 100 hari 100 kereta anjuran Celcom didakwa berunsur perjudian oleh beberapa tokoh agama kerana bayaran perlu dibuat untuk menjawab setiap soalan seperti dalam kegiatan judi nombor ekor.

Peraduan yang bermula 2 Jun lalu dan berakhir 9 September ini menawarkan sebuah kereta setiap hari kepada pemenang yang mengumpul mata tertinggi selepas menjawab soalan menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS).

Peraduan berbentuk promosi itu berlangsung selama 100 hari dan dibuka kepada kesemua pelanggan Celcom.

Sumber: Utusan Malaysia 18/06/08

Ulasan saya:

Akhirnya...peraduan Celcom diputuskan sebagai judi. Ketua Pengarah Jakim, Datuk Wan Mohamad Abdul Aziz menjelaskan lagi bahawa, peraduan itu jelas tidak mematuhi hukum syariah dan menggalakkan pembaziran.

Baguslah tu, kalau dah difatwakan ada unsur judi dan tidak mematuhi hukum syarak, mesti dihentikan segera. Namun, sebagai seorang Muslim yang waras, kita tertanya-tanya, habis tu macam mana dengan kedudukan Genting Highland sebagai pusat judi terbesar di Malaysia? Yang ini sah-sah judi!!! Tak difatwakan haram ke? Tak perlu dihentikan ke? Siapa tak tahu yang kat atas bukit tu berapa ramai orang Islam yang mencuba nasib di sana dan yang pastinya, kebanyakannya orang besar-besar. ‘Orang-orang kecil’ tak mampu nak ke sana, hanya mampu berlaga ayam kat kampung sahaja. Jadi, tempat judi yang berprestij seperti Genting Highland tu biasanya hanya menerima tetamu-tetamu besar dan kaya raya sahaja.

Sudah menjadi sikap dan tabiat institusi agama di Malaysia, siapa berani lawan tokeh? Tokeh dah bagi lesen besar yang pusat judi kat atas bukit tu ‘halal’, siapa berani lawan? Hari ini engkau kata tempat tu haram, maka besok tokeh akan kata, engkau haram makan gaji dengan aku! Sanggup tanggung risiko? Maka dalam hati masing-masing akan berkata, “Periuk nasi lagi penting la..., ini mesti dijaga”.

Dengan adanya golongan pemerintah sekular dan 'orang agama' yang mementingkan periuk nasi inilah, menyebabkan wujudnya istilah 'judi halal dan 'judi haram'dalam pemerintahan negara. Judi celcom difatwakan haram, manakala judi Genting Highland masih tetap ‘halal hingga kini. Allah swt berfirman,

“Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan syaitan...” [TMQ al-Ma’idah (5):90]

Apakah kefahaman Jakim tentang ayat ini? Kenapa Jakim berdiam diri dengan perbuatan pemerintah yang 'menghalalkan' judi di Genting Highland (dan juga di kasino-kasino di seluruh negara)? Jika Allah menyatakan bahawa orang yang berjudi adalah najis dan merupakan perbuatan syaithan, apakah pula statusnya pemerintah yang membenarkan perbuatan syaithan ini terus hidup subur di negara ini?

Banyak lagi ayat-ayat yang menunjukkan keharaman judi dan arak samada ia diharamkan secara jelas atau ianya memerlukan kepada Ijma' Ulama mahupun Qias.Sebagai seorang mukmin yang diamanahkan oleh Allah menjadi khalifah di bumi ini sebagai penggerak untuk mentauhidkan Allah dan mentaatinya.

Kalau begini cara 'ulama' serta umara kita menjelaskan hukum dan memimpin yang ini halal yang haram,yang ini tidak berapa haram,yang in baik untuk negara yang ini kurang baik jika dilakukan maka yang akan emnerima bahananya masyarakat yang akan datang.

Mari kita perhatikan hadis nabi yang menjelaskan hala dan haram di bawah ini dengan maksud:
("Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya yang halal itu jelas yang haram itu jelas dan antara keduanya itu terdapat perkara-perkara yang syubhat,ramai dari kalangan manusia yang tidak mengetahuinya.Sesiapa yang menjaga diri dari perkara syubhat maka die telah membersihkan agama dan kehormatannya.Dan sesiapa yang jatuh kedalamnya maka dia akan jatuh ke dalam perkara haram.Seperti penegmabala yang mengembala di kawasan larangan,dibimbangi gembalanya akn meragut makanan dalam kawasan itu.Ketahuilah bahwa setiap raja itu ada kawasan larangan dan kawasan larangan Allah ialah perkara-perkara yang diharamkan.Ketahuilah bahawa dalam jasad manusia ada seketul daging,apabila ia baik,maka baiklah jasad seluruhnya.apabila ia rosak,maka rosaklah jasad seluruhnya.Ketahuilah bahawa ia adalah hati)

Kerja Sambilan Atasi Harga MInyak?Bijaknya!!

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan mengkaji syarat untuk membolehkan kakitangan awam bekerja sambilan selepas waktu kerja rasmi atau hujung minggu bagi menambah sumber pendapatan berikutan kenaikan kos sara hidup akibat peningkatan harga minyak sekarang.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Amirsham A Aziz, berkata pihaknya akan mengadakan perbincangan dengan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi mencari jalan terbaik untuk membolehkan kakitangan awam, terutama kumpulan sokongan bekerja sambilan.

Beliau memberi contoh, golongan itu mungkin boleh diberi peluang bekerja sambilan untuk tempoh singkat antara dua atau tiga jam sehari seperti menjadi operator, juruwang dan pemasaran talian selepas waktu kerja di sektor awam.

“Mereka juga perlu diberi peluang membabitkan diri dalam bidang perniagaan secara kecil-kecilan selepas waktu tugas rasmi atau hujung minggu,” katanya selepas merasmikan Mesyuarat Perundingan Mengenai Penilaian Impak dan Pemantauan Kemiskinan Data Inisiatif dan Analisa Kemiskinan (Padi) Asia Tenggara Ke-7 di sini, semalam.

Sebelum ini, Menteri Sumber Manusia, Datuk S Subramaniam meminta JPA mengkaji cadangan membenarkan kakitangan awam bekerja sambilan selepas waktu pejabat bagi menambah pendapatan berikutan kenaikan harga bahan api, baru-baru ini.

Beliau berkata, kajian itu perlu bagi mengenal pasti kesan terhadap kualiti kerja kakitangan awam khususnya ketika kerajaan berusaha meningkatkan mutu penyampaian sektor awam.

Mengikut peraturan sekarang, kakitangan awam yang hendak bekerja sambilan perlu mematuhi beberapa syarat, antaranya pekerjaan itu tidak mengganggu dan tidak bercanggah dengan kepentingan tugas rasmi serta perlu dilakukan di luar waktu pejabat.

Selain itu, kakitangan kerajaan juga perlu mendapatkan kebenaran ketua jabatan masing-masing.

Amirsham berkata, senarai rakyat dalam garis kemiskinan mungkin bertambah jika tiada perancangan rapi dilakukan untuk membantu golongan berpendapatan rendah menghadapi krisis makanan dan kenaikan harga barangan.

“Matlamat untuk mencapai sasaran negara miskin tegar sifar dan mengurangkan tahap kemiskinan kepada 2.4 peratus pada 2010, tidak akan dicapai jika kumpulan sasar tidak dibantu dengan menyediakan ruang dan peluang untuk menambah pendapatan,” katanya.

Beliau berkata, antara langkah yang diambil kerajaan untuk membantu meringankan beban golongan miskin ialah menerusi skim bantuan perniagaan yang ditawarkan Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) sejak kira-kira 20 tahun lalu.

Sumber: Berita Harian 11/06/08

Pandangan saya:
Lama rasanya saya tidak update blog ini.Selepas tamat peperiksaan,terlalu banyak perkara yang perlu diselesaikan.Tapi ketika peperiksaan saya dikejeutkan dengan satu berita dimana minyak di Malaysia akan dinaikan lagi.Saya menunggu apakah penyelesaian yang akan di war-warkan oleh kerajan bagi membendung kemarahan rakyat atas tidakan yang 'amat mengambil berat' kepada rakyat Malaysia. Akan tetapi saya tertawa kecil bila membaca artikel di atas ini.Oleh itu saya mengajak pembaca meneliti adakan kerajaan yang mengetuai tampuk pimpinan sekarang wajar di bela atau tidak.

Setelah kerajaan bertindak zalim menaikkan harga minyak, kini penyelesaiannya diletakkan kepada masing-masing individu untuk meningkatkan pendapatan bagi mengurangi beban kenaikan besar ini.

Walaupun perkara ini masih di peringkat kajian, ia telah menzahirkan ‘kecerdikan’ kerajaan di dalam menangani masalah ini. Apa tidaknya, jika minyak naik 78 sen, kakitangan awam dibenar bekerja sambilan dua hingga tiga jam, kalau minyak naik lagi lepas ni, berapa jam pula akan dibenarkan, dan jika naik lagi, berapa jam lagikah yang akan dibenarkan? Mungkin jika minyak terus-terusan naik, kakitangan awam dibenarkan bekerja sambilan selama 24 jam sehari untuk mencari duit lebih.

Biasanya apa yang berlaku di Malaysia, selain bekerja sambilan, kakitangan awam lebih berminat untuk mendapat “duit bawah meja” sebagai pendapatan sampingan. Duit jenis ini lebih mudah dan lebih banyak, tak perlu keluar peluh dan keringat sedikit pun. Masa pun tak perlu dibazirkan...cuma perlu tanggung dosa aje! Peningkatan kadar rasuah memang langsung tidak mustahil dalam keadaan sekarang. Minyak dah naik, pendapatan kakitangan awam pula rendah, ruang rasuah pula terbuka luas, ditambah dengan suasana hidup di dalam sistem sekular dan keimanan masing-masing yang selalunya rapuh, maka rasuah adalah ‘alternatif terbaik’ yang sering menjadi pilihan.

Beginilah dampak buruk dari penerapan ideologi Kapitalis dalam negara. Yang memerintah adalah golongan Kapitalis yang kaya raya yang kerjanya adalah menghisap darah golongan rakyat. Rakyat pula, kerana keterdesakan hidup di dalam suasana negara yang tidak berorientasikan akidah Islam, cenderung untuk melakukan pelbagai jenis kemaksiatan untuk menyelesaikan masalah.

Kerajaan Kapitalis tidak pernah merasa bersalah dengan kezaliman yang mereka lakukan, walaupun hakikatnya mereka beragama Islam. “Manfaat” menjadi ukuran di dalam pemerintahan, bukannya halal dan haram. Sama ada halal atau haram menaikkan harga minyak, tidak pernah menjadi ukuran pemerintah. Ukuran mereka adalah manfaat peribadi dan kroni semata-mata.

Islam telah menyajikan penyelesaian untuk segala masalah, termasuklah berkenaan bahan bakar ini. Islam telah meletakkan bahawa minyak berada di dalam kategori milkiah al-ammah (harta milik awam), yang wajib dikelola oleh kerajaan dan diberikan hasilnya secara percuma kepada umat. Umat wajib menikmati minyak ini secara percuma dan tugas kerajaan adalah mengelolanya sahaja, bukan mengaut keuntungan darinya.

Malangnya dalam sistem kufur sekular hari ini, minyak telah dijadikan bahan untuk kerajaan meraih sebanyak mungkin keuntungan darinya dan rakyat pula disuruh menyelesaikan masalah secara sendiri setelah kerajaan merampas segala hak mereka. Alangkah buruknya keadaan ini.

Semoga Allah menjatuhkan pemimpin sekular yang telah mengakibatkan segala keburukan ini dan menggantikannya dengan seorang Khalifah yang akan menerapkan segala hukumNya.

Islam Hadhari Islam Kaffah???


Wacana Islam Hadhari yang diumumkan pada bulan September 2003 di peringkat nasional oleh Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi sebelum beliau menjawat jawatan Perdana Menteri (NST, Jun 26, 2004: 11) sekarang ini hangat dibualkan di dada-dada akhbar arus perdana, juga majalah bersifat Islam, tidak ketinggalan di Parlimen. Konsep Islam Hadhari juga disampaikan oleh Perdana Menteri di dalam ucapannya di Oxford Centre of Islamic Studies Magdallen College, University of Oxford, England (UM 2 Oktober, 2004: 6), kemudian disampaikan di Jamiah Milliah Islamiyyah di New Delhi (NST, 22 Disember, 2004: 6). Artikel atau bahan yang memuatkan konsep yang sama telah dikarang oleh Nakhaie Haji Ahmad atas judul `Masyarakat Islam Hadhari` telah diterbitkan oleh YADIM pada tahun 2004 dan terbaru, Ashaari Muhammad, bekas pemimpin gerakan Al-Arqam merasakan Islam Hadhari amat sesuai dengan citarasa dan seleranya dan beliau turut mengarang dan mengeluarkan buku berjudul “Islam Hadhari Menurut Ustaz Hj. Ashaari Muhammad” yang diterbitkan oleh Rufaqa` Corporation dalam tahun 2004. Dalam sibuk memperkatakan Islam Hadhari adalah satu alat untuk mentamadunkan umat Islam, muncul suara-suara kritikan dari pihak lain tentang penggunaan istilah 'Hadhari' itu samada ia sesuai atau tidak dinisbahkan (sifat-mausuf) kepada Islam.

Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang mengkritik dengan hebat, yang mana menurutnya, istilah Islam Hadhari tidak wujud tetapi yang sebenarnya adalah Hadharah Islamiyyah. Kemudian datang pula Saudara Astora Jabat menyelar pendapat Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang yang berkata istilah Islam Hadhari ini betul dari segi konteks bahasa Arabnya dan digunakan dalam Majalah Arab. Pada tanggal 30 Januari 2005 bertempat di Markas Tarbiyah PAS, Taman Melewar, Gombak, Selangor, buku “Hadharah Islamiyyah Bukan Islam Hadhari” karangan Presiden Pas, Yang Berhormat Tuan Guru Dato’ Seri Haji Abdul Hadi Awang telah dilancarkan. Penyelewengan penterjemahan Judul Buku Manhaj Hadharah Insaniah fil Al-Quran, oleh Yayasan Islam Hadhari kepada Islam Hadhari Dalam Pembangunan Insan didedahkan oleh Harakah yang mana terjemahan yang sepatutnya adalah Tamadun Kemanusian di dalam Al-Quran. (Harakah 1-15 Mac 2005 : 1).

Pada kali ini ingin mengajak pembaca kepada Islam itu sendiri, bukannya untuk berpolemik istilah Hadhari. Kami merasa adalah amat penting untuk kita membekalkan pengetahuan yang benar tentang Islam supaya umat tidak terkeliru berkenaan dengan apakah yang sebenarnya Ajaran Islam itu. Ini penting terutamanya bila negara Barat sibuk melancarkan serangan kepada Islam dengan berbagai-bagai label, sedangkan umat Islam pula berusaha melakukan pembelaan terhadap Islam dengan menyesuaikan Islam sebagaimana yang yang diingini oleh Barat.


Islam Sebagai Sebuah Cara Hidup

Memperkatakan Islam sebagai cara hidup mestilah memenuhi tuntutan sebagaiman yang terdapat di dalam ajaran Islam itu sendiri. Jadi Islam ditakrifkan sebagaimana di bawah;


Islam adalah Agama yang diturunkan Allah kepada junjungan kita Nabi Muhammad SAW untuk mengatur hubungan manusia dengan Khaliq-nya, dengan dirinya dan dengan manusia sesamanya. Hubungan manusia dengan Khaliq-nya mencakup peraturan-peraturan yang berkaitan dengan akidah dan ibadah. Hubungan manusia dengan dirinya mencakup peraturan-peraturan yang berkaitan dengan akhlak, makanan, dan pakaian. Hubungan manusia dengan sesama manusia mencakupi peraturan-peraturan yang berkaitan dengan mu'amalah dan uqubat. [ Taqiuddin An-Nabhani, Sistem Islam, ms 69]

Dari definisi ini, ia menjelaskan bahawa Islam adalah agama yang diturunkan oleh Allah kepada Nabi Muhamad SAW yang mana ia adalah agama samawi yang mengatur;

i) Hubungan Allah dengan hambanya, meliputi aspek akidah dan ibadah mahdah (solat, puasa, zakat, Haji dll)
ii) Hubungan individu dengan dirinya sendiri iaitu menyangkut apa yang perlu dia lakukan untuk keperluan dirinya seperti aspek makanan, pakaian dan akhlak.
iii) Hubungan individu dengan individu lain iaitu meliputi aspek mu'amalah dan uqubat.

Hubungan tiga dimensi ini terkandung di dalam ajaran Islam yang melayakkannya untuk dijadikan cara hidup sempurna kepada manusia yang menganutnya, yang menerbitkan lima sistem asas bernegara, iaitu sistem pemerintahan, ekonomi, sosial, polisi luar negara dan polisi pendidikan negara. Islam sebagai sebuah cara hidup yang sempurna dan tidak memerlukan ideologi atau sistem lain dari luar sistem Islam, kerana ideologi Islam itu telah sempurna sebagai sebuah cara hidup yang diredhai oleh Allah SWT
Firman Allah Ta'ala;


“Sesungguhnya agama yang diterima Allah adalah Islam” (MTQ Ali-Imran 3 : 18).

Dalam ayat ini, ia menerangkan bahawa cara hidup yang diredhai oleh Allah hanyalah Islam, bukan cara hidup lain seperti kapitalisme, komunisme, Darwinisme, Socialisme dan bermacam-macam isme-isme rekaan atau buatan manusia. Ini adalah kerana semestinya sebuah ideologi yang lengkap sebagaimana Firman Allah;

“Hari ini telah Aku sempurnakan bagimu Deen kamu dan telah Aku cukupkan nikmatKu bagimu, serta Aku redhai Islam sebagai Deen bagimu.” [Maksud Terjemahan Al-Maidah: 3]

Pada masa kini, ada di kalangan umat Islam yang menganggap Islam itu tidak lebih dari akidah ruhiyyah (kerohanian) yang hanya membicarakan masalah ibadat sahaja. Nabi Muhammad SAW dan para sahabat telah menunjukkan kepada kita bahwa mereka bukan hanya ahli ibadat tetapi juga adalah negarawan, pakar ekonomi, mujahidin dan pentadbir yang cekap. Pendekatan mereka memenuhi tuntutan Allah swt:

“Wahai orang-orang yang beriman, masuklah Islam secara kaffah (menyeluruh) dan janganlah kamu mengikut jejak syaitan, sesungguhnya (syaitan itu) adalah musuh yang jelas bagi kamu” [Maksud Terjemahan Al-Baqarah: 208]

Islam sebagai sebuah cara hidup ini meliputi dua doktrin asas;
i) Akidah ruhiyyah iaitu meliputi perkara ibadah dan akidah (hubungan langsung dengan Allah).
ii) Akidah siyasiyah iaitu meliputi perkara yang mengatur urusan hidup seperti makanan, pakaian, akhlak dan perkara yang meliputi 90% urusan hidup kita iaitu mu'amalat dan 'uqubat.

Perlu difahami dengan jelas bahawa perkara mu'malah dan uqubat (sistem penghakiman) ini adalah sebahagian dari ajaran Islam yang banyak diselewengkan dan ditukar dengan sistem ciptaan manusia.

Mana-mana ajaran yang bersifat ideologi memiliki method khusus supaya ideologinya tetap dominan dan wujud dalam aspek kehidupan. Islam datang dengan sejumlah hukum yang mengawal ajarannya dan ia merupakan sebahagian ajaran itu sendiri.

Mabda’ Islam juga mencakupi tariqah (method) untuk merealisasikan perkara di bawah:

(1) Penguatkuasaan Hukum Syarak; sebagai contoh Islam melarang seseorang melakukan zina. Maka sekiranya ada individu yang berzina akan dikenakan hukuman 100 kali sebatan untuk yang belum berkahwin. Hukuman sebatan ini menjadi aspek utama untuk penguatkuasaan hukum zina. Islam juga membenarkan pemilikan peribadi, tetapi tanpa penguatkuasaan, ianya tinggal sebagai sebuah ajaran yang tidak ada method/kaedah. Maka, Islam menguatkuasakannya dengan hukuman pemotongan tangan kepada pencuri.

(2) Memelihara akidah Islam agar bertahan dalam arena kehidupan, Islam amat serius dalam menjaga akidah penganutnya yang mana method menjaganya adalah dengan dilaksanakan hukuman bunuh kepada golongan murtad.

(3) Membawa akidah Islam kepada mereka yang belum meyakininya dengan method jihad sebagai penghilang halangan fizikal dari pihak negara kepada negara yang lain.

Tatacara untuk melaksanakan mabda’ ini ialah dengan menerapkannya di dalam wadah Negara Islam (Khilafah). Dalam melaksanakan mabda’ tersebut, Negara berpegang kepada 3 prinsip:

(1) Ketaqwaan seorang muslim memegang ajaran Islam
(2) Masyarakat yang sentiasa prihatin dengan amalan Amar Makruf Nahi Mungkar
(3) Penguatkuasaan undang-undang Islam dan seluruh hukumannya.

Tatacara untuk mengembang dan menyebarkan mabda’ pada bangsa-bangsa lain yang belum mengimaninya adalah melalui jihad oleh Daulah. Jihad bertujuan untuk mengatasi berbagai halangan dan rintangan bersifat fizikal, yang menghalang bangsa tersebut dari memahami hakikat Islam. Di atas kefahaman inilah, Negara Islam yang didirikan oleh Rasulullah SAW berhasil menyaingi dua kuasa besar iaitu Rom dan Parsi hanya dalam masa 13 tahun setelah ia didirikan. Melalui jihad, Khilafah pernah memerintah Sepanyol (800 tahun), Portugal (600 tahun), Greece (500 tahun) dan Bulgaria (500 tahun). Semasa pemerintahan tersebut, penduduk Daulah hidup dalam suasana yang aman, damai dan dinamik - dan ini menjana minda rakyat Daulah Khilafah untuk maju dan muncul sebagai tamadun dunia yang hebat.

Kekuatan dan pengaruh tamadun yang lahir dari akidah Islam ini turut dikagumi oleh pengamat barat. Carly Fiorina, Ketua Pegawai Esekutif dari syarikat Hewlett-Packard pernah berucap pada 26hb September 2001 di Minnesota, Amerika Syarikat, katanya : “Pada suatu ketika dahulu wujud satu peradaban yang terhebat di dunia. Ia mampu mencipta sebuah Negara perkasa antara benua yang melingkari satu lautan ke lautan yang lain, dari iklim dingin ke iklim tropika dan padang pasir. Dalam wilayahnya tinggal beratus juta orang, yang berbilang kepercayaan dan bangsa. Salah satu bahasanya (Bahasa Arab) menjadi bahasa universal di kebanyakan tempat di dunia, yang menghubungkan antara orang-orang dari beratus wilayah. Tenteranya terdiri dari berbagai bangsa dan perlindungan ketenteraannya telah mewujudkan tahap ketenteraman dan kemakmuran yang tidak pernah diketahui sebelum ini. Pencapaian perdagangannya tersebar dari Latin Amerika hingga China dan wilayah yang berada di antara kedua-dua Negara itu. Peradaban ini dipicu oleh berbagai rekacipta. Para arkiteknya merekacipta bangunan-bangunan yang melawan graviti. Ahli matematiknya merekacipta algebra dan algoritma yang membolehkan pembinaan komputer dan penciptaan ‘encryption’. Para doktornya mengkaji tubuh manusia dan menemui rawatan baru untuk pelbagai penyakit. Ahli astronominya mengkaji langit, memberi nama kepada bintang-bintang dan membuka jalan kepada penerokaan angkasa lepas. Ketika bangsa-bangsa lain takut mengeluarkan idea, peradaban ini memperkukuhkannya dan mempertahankannya. Apabila peradaban silam mengancam untuk menghapuskan ilmu, peradaban ini menghidupkan ilmu dan memindahkannya kepada yang lain. Peradaban yang saya maksudkan adalah dunia Islam dari tahun 800 hingga 1600, yang termasuk Khilafah Utsmaniyah dan kota Baghdad, Damsyiq dan Kaherah, dan para Khalifah yang cemerlang seperti Sultan Sulaiman (Khilafah Utsmaniyah). Secara tidak sedar kita telah terhutang budi kepada peradaban ini, sumbangannya merupakan sebahagian daripada warisan kita. Industri teknologi tidak akan wujud tanpa sumbangan ahli matematik Arab. Pemimpin seperti Sultan Sulaiman menyumbangkan konsep toleransi dan kepimpinan. Dan kita juga boleh mempelajari dari contoh ini: Ia (Khilafah) adalah kepimpinan berasaskan meritokrasi, bukannya warisan. Ia adalah kepimpinan yang mengembangkan sepenuhnya kemampuan yang dimiliki oleh masyarakatnya yang majmuk yang merangkumi tradisi Islam, Kristian dan Yahudi. Kepimpinan yang cemerlang ini adalah kepimpinan yang memupuk budaya, keutuhan, kepelbagaian dan keberanian yang merakamkan sejarah 800 tahun yang penuh dengan rekacipta dan kemakmuran.”

Kesimpulan

‘Islam kiri’, ‘Islam kultural’, ‘Islam modernis’, ‘Islam tradisional’ atau ‘Islam liberal’. ‘Islam fundamentalis’ atau ‘Islam politik’ semuanya nama yang diberikan oleh Barat untuk menyerang Islam. Malangnya, umat Islam mengambil tempat sebagai pihak tertuduh, sehingga membela Islam dengan cara yang tidak betul, dengan memberi label baru sesuai dengan kehendak barat. Tidakkah kita ini umat terbaik yang tidak memerlukan sikap defensif terhadap dakyah Barat, yang memang mencari-cari ruang untuk memesongkan ajaran Islam? Ingatlah firman Allah swt:

“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan berpuas hati dengan kamu selagi kamu tidak mengikut akidah mereka…..” [Maksud Terjemahan Al-Baqarah : 120]
Tidakkah cukup dengan namanya Islam sahaja sebagaimana diabadikan dalam Al-Quran;


“Dia (Allah SWT) telah menamakan kamu sebagai orang Islam sejak dulu” [MTQ 22:78]

Wahai Kaum Muslimin yang dimuliakan!

Musuh-musuh Islam seperti Amerika memahami bahawa Islam adalah mabda’ yang sama sekali tidak boleh bertolak ansur dengan kebiadaban kapitalisme. Secara fitrah, Islam dan umat Islam tidak akan membenarkan pihak Kuffar berkuasa keatas kaum muslimin. Kita wajib yakin bahawa hanya dengan berpegang teguh kepada Islam sebagai mabda’ yang lengkap sahajalah kita akan mencapai kemuliaan dan mendapat keredhaan Allah SWT. Tiada siapa yang dapat menafikan, hatta musuh-musuh Islam sekali pun bahawa umat Islam adalah umat yang disegani ketika Daulah Islam tertegak sejak Nabi Muhammad SAW mendirikannya di Madinah sehinggalah kejatuhan Daulah Khilafah Usmaniyah pada 3hb Mac 1924. Insya Allah, Khilafah 'Ala MinHaj an Nubuwwah akan kembali berdiri membawa ajaran Islam dalam arena kehidupan ini, bukan sebagai catatan dalam Kitab Fiqh yang kaku. Malahan ia akan memberikan sinar kepada seluruh penduduk Dunia. Sayugia itu, amatlah perlu bagi kita mengorak langkah yang jitu ke arah menegakkan kembali sistem Khilafah ini.


Wallahua'lam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Nukilan Ini, Jangan Lupa Memberi Sebarang Komen Sebagai Tanda Ingatan Anda